Myyntiprosessin uudistus

Safetumin myynti ja liikevaihto kasvoivat myynnin uudistamisen myötä

Myynnin haasteet voitettiin Safetumin ja Kasvu Partnersin yhteistyössä, kun myyntiprosessi ja myynnin organisoituminen uudistettiin. Uudistusten myötä Safetum pääsi erinomaisiin tuloksiin niin myynnin kuin liikevaihdonkin suhteen. Myynti kasvoi vuonna 2020 26 % ja vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla 21 %. Samaan aikaan liikevaihto kasvoi 10 % vuonna 2020 ja 25 % vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla. ROI Kasvu Partnersin palveluihin satsaamisesta saavutettiin kuudessa kuukaudessa.

Safetum on paloturvallisuuteen erikoistunut yritys, joka lähti tavoittelemaan aktiivista kasvua uusien pääomistajien myötä vuonna 2018. Vuonna 2019 yrityksen myyntitiimiä kasvatettiin reilusti sekä myyntineuvottelijoilla, että myynnin johdolla. Myynti ei lähtenyt kasvuun ja tämä johti nopeasti tilauskannan heikentymiseen.

Myynnin organisoituminen ja myyntiprosessi kaipasivat uudistusta

”Tiesimme, että meillä on hyvä tuote ja hyvä markkinatilanne, mutta tarvitsimme kumppaniksi tahon, joka osaisi johtaa meidän myyntimme kasvuun. Rakentamalle meille skaalautuvan pelikirjan myyntiprosessiin sekä muokkaamalla koko myynnin struktuurin kestäväksi. Kun juttelin ensimmäistä kertaa Kasvu Partnersin Jussi Karppisen kanssa, luottamus syntyi välittömästi, ja niinpä valitsimme Kasvu Partnersin kumppaniksemme” kuvailee Safetumin toimitusjohtaja Teemu Kajava.

Kasvu Partners lähti kartoittamaan Safetumin tilannetta tekemällä yrityksestä nykytila-analyysin. Analyysin pohjalta todettiin, että Safetumilla oli erinomaiset mahdollisuudet menestyä tuotteellaan vallitsevilla markkinoilla, mutta myynnin organisoituminen kaipasi järkevöittämistä ja myyntiprosessista piti rakentaa skaalautuva.

Vaikeuksista markkinajohtajaksi

Keväällä 2020 Safetumin myynnin organisoituminen uudistettiin. Kasvu Partners toimi muutoksen aikana väliaikaisena (interim) myyntijohtajan roolissa. Samalla Safetumin myyntiprosessia lähdettiin rakentamaan täysin uusiksi ja myyjien avuksi rakennettiin myynnin pelikirja.

Tehdyt muutokset tuottivat hedelmää ja pienempi myyntitiimi teki paremman tuloksen verrattuna edellisvuoteen. Vuonna 2020 Safetumin myynti kasvoi 26 % ja liikevaihto kasvoi noin 10 % verrattuna vuoteen 2019. Systemaattisempi toimintamalli leikkasi myös yhtiön kuluja tuntuvasti.

Vuoden 2021 alussa otettiin käyttöön Kasvu Partnersin luomat uudet CRM määrittelyt ja myyntitiimiä lähdettiin uudelleen kasvattamaan. Tulokset näyttävät hyvältä myös vuoden 2021 ensimmäisen puoliskon osalta: myynti on kasvanut 21 % ja liikevaihto 25 % verrattuna edellisvuoteen.

”Asiantuntijoissamme tai hallinnossa ei ole tapahtunut merkittäviä rakennemuutoksia, vaan ainoa iso muutos on uusi myyntitiimi sekä myynnin pelikirja, jonka pohjalta myyntiä tehdään. Voin siis todeta, että Kasvu Partnersin kanssa tehdyt toimenpiteet ovat tuottaneet tulosta” Kajava toteaa.

Luottamus jatkuvan yhteistyön edellytyksenä

Safetumin ja Kasvu Partnersin yhteistyö on sujunut hyvin ja jatkuu edelleen: ”Näin isoja muutoksia tehdessä on tärkeää, että yhteistyökumppanin osaamiseen voi luottaa. Kasvu Partners on aina ollut hyvin valmistautunut projekteihimme, tuonut uusi näkökulmia ja esittänyt oikeita kysymyksiä. Yhteistyömme jatkuu edelleen myynnin strategian, johtamisen ja budjetoinnin suunnittelun tiimoilta” Kajava kertoo

Katso lisää caseja

Työkalut myynnin ennustamiseen

Markkinaennuste ja laskettu ostopotentiaali auttavat Areiten myyntiä priorisoimaan

Areiten myyntiä saatiin tehostettua, kun asiakasdataa ja toimintaympäristöä tutkimalla selvitettiin, miten myyntitoimenpiteitä tulisi priorisoida.

Myynnin pelikirja

Helenin yritysmyynti kohtaa uuden energia-aikakauden pelikirjan avulla

Päivitimme Helenin Yritysmyynnin pelikirjan sisällön yhdessä myynnin henkilöstön ja johdon kanssa.

Myynnin esitysaineisto ja työkalut

Sacotecille ratkaisumyynnin työkalu

Sacotec Componentsin myynti on vaativaa asiantuntijatyötä. Sacotecin asiakkaalle valmistavat teräskomponentit räätälöidään kokonaan osaksi Sacotecin asiakkaan omaa tuotetta.

Myynnin osa-alueen uudistaminen

Etämyynnin konsepti Ålandsbankenille

Suunnittelimme Ålandsbankenille etämyyntikonseptin, jotta henkilökohtaiset kohtaamiset voisivat jatkua pandemiatilanteesta huolimatta.

Referenssit