Helkama

Uusi kanavastrategia markkinan muuttuessa

19.9.2024

Jaa somessa

Helkama on lähes 120-vuotias suomalainen perheyritys, joka valmistaa nykyaikaisia ja korkealaatuisia sähkö- ja polkupyöriä Suomessa. Vuonna 1953 aloittaneella Hangon tehtaalla valmistuu vuosittain yli 25 000 pyörää kaupunkifillareista maastopyöriin ja tehtaalla valmistetut polkupyörät ja sähköpyörä ovat Avainlippu -tuotteita. Tällä hetkellä yhtiö on ainoa edelleen tehdasmaisesti polkupyöriä Suomessa valmistava yritys. Yhtiön myymiä merkkejä ovat mm. Helkama, KTM ja Jopo.

Helkama keskittyy tänään ja tulevaisuudessa olemaan sähköisen pyöräilyn ja pyöränvalmistuksen suunnannäyttäjä.

Syksyllä 2023 yhtiön johto kiinnitti huomiota nopeasti muuttuvaan markkinatilanteeseen. Korona-epidemian jälkeinen liikuntavälineiden kulutuksen kasvu oli kääntymässä nopeasti inflaation ja yleisen taloustilanteen heiketessä. Kuluttajien kysynnän rajusta muutoksesta esimerkkinä oli saksalaisen polkupyörien nettikauppajätin Signa Sport Unitedin kaatuminen. Samaan aikaan taas työsuhdepyörien määrä oli rajussa kasvussa Suomessa. Pyörämarkkina samaan aikaan siis supistui ja kasvoi rajusti eri segmenteissä.

Nopeasti muuttuvassa markkinassa yhtiön johto keskittyi oman kanavastrategiansa päivittämiseen sekä talousperusteisen asiakassegmentoinnin luomiseen. Tavoitteena oli keskittää yhtiön rajatut resurssit uudelleen valittuihin asiakasryhmiin ja jälleenmyyntikanaviin. Työn lopputuloksena syntyi selkeä suunnitelma yhtiön toiminnan sopeuttamisesta nykytilaan sekä draiverit seuraavien vuosien kasvuun. Realistisen tilannekuvan muodostamisessa sekä päivitetyn strategian luomisessa yhtiö käytti kumppanina Kasvu Partnersia.

”Tavoitteenamme oli lähteä modernisoimaan myyntiämme; systematisoida työskentelymallia, hyödyntää paremmin dataa, toimia monikanavaisesti asiakkaitamme kuunnellen ja heidän palautteestaan oppien sekä hyödyntää tämän päivän työkaluja tehokkaan työskentelyn tukena. Vaikka tämä työ on vasta melko alussa, niin olemme oikean kumppanin, eli Kasvu Partnersin avulla päässeet hyvin vauhtiin. Raamit on luotu ja nyt ajamme uutta mallia päivittäiseen työhömme. Yhteistyö on suoraa, prosessi ja tavoitteet hyvin selkeät. Kasvu Partnersin konsultit ovat hyvin ymmärtäneet tavoitteemme alusta lähtien, budjetit ja aikataulut ovat pitäneet. Mielestäni löysimme meille juuri oikeanlaisen kumppanin tähän hankkeeseen ja voin suositella heitä lämpimästi.” kertoo Helkama Veloxin kaupallinen johtaja Juha Lauhamaa.

Helkama Velox Oy

Liikevaihto 28,5 Meur
Henkilöstö 82

Lue lisää